След деня в памет на св. апостол Филип започва четиридесетдневният пост, наричан често "четиридесетница на ап. Филип". Установен е сравнително късно, в чест на Раждането на Спасителя, за да се очистят християните чрез покаяние, молитва и пост и с чисто сърце, душа и тяло благоговейно да посрещнат явилия се в света Син Божий. През дните на поста преди Рождество Христово са празниците на много старозаветни пророци, предсказали раждането на Спасителя.
По своята строгост Рождественският пост отстъпва на Великия и Богородичния пост и не се различава от Петровия. В много устави дните от 20 до 24 декември са свързани с по-големи ограничения подобно на дните преди Великден.
1. |
15 - 22 ноември 28 ноември - 5 декември (ст. стил) |
само растителна храна с олио |
21 ноември (4 декември ст.стил) е Въведение Богородично. |
2. |
23 - 29 ноември 6 декември - 12 декември (ст. стил) |
разрешава се риба |
|
3. |
30 ноември - 6 декември 13 декември - 20 декември (ст. стил) |
разрешава се риба
|
От Андреевден до Никулден |
4. |
7 декември - 13 декември 21 декември - 26 декември (ст. стил) |
разрешава се риба |
|
5. |
14 декември - 19 декември 27 декември - 1 януари (ст. стил) |
разрешава се риба |
|
6. |
20 декември - 24 декември 2 януари - 6 януари (ст. стил) |
само растителна храна с олио |
От Игнажден до Бъдни вечер е Предпразненство на Рождество Христово |
|
25 декември 7 януари (ст. стил) |
Блажи се. Не се пости дори ако се случи в сряда или петък. |
РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО |
' На 5 януари - строг пост (растителна храна без олио), а ако е събота или неделя - с олио и вино.
Преди всичко примири се с врага си, като му простиш от сърце;
като видиш беден не се отвръщай от него, но му помогни с каквото можеш;
не завиждай никому;
не осъждай никого;
не поглеждай с пожелание;
не протягай ръце към онова, което не ти принадлежи;
не подавай ухо на клевети и лъжливи сведения за ближния си;
нека устата ти да са затворени за всичко лошо за твоя ближен;
пости с очи и уши, с ръце и нозе, с ум и сърце!
Бъди благоговеен във всичко, – бъди всякога смирен и кротък.
Защото каква полза, ако измъчваш тялото си с неядене,
а душата ти се надува от гордост?
Каква полза имаме от това да бледнеем от пост, когато побледняваме от завист?
Що за добродетел е да не пием вино, а да се опиваме от омраза?
Или да не ядем риба и месо, а да изяждаме братята си с клевети?
И така, като постим телесно, нека постим и духовно;
като очистваме тялото с въздържание от храна и питие,
нека очистваме душите си от суетни и нечисти мисли;
нека се украсяваме с милосърдие, кротост, смирение, примиряване с враговете,
с милост към всички наши ближни.
Това е пост, приятен на Бога и спасителен за нас.
Постихме с пост благоприятен, благоугоден на Господа.
Пост на отричане от злото, въздържане на езика, въздържание от гняв, отлъчване от похотите, злословието, лъжите и клетвите.
Постът, през който липсват тези прегрешения, е истински и благоприятен".
Източник: https://www.pravoslavieto.com/docs/post/postite_v_BPC.htm